Podrška učenicima romske nacionalnosti u prevazilaženju posledica pandemije COVID-19 u obrazovanju – Faza II - OPRE ROMA SRBIJA OPRE ROMA SRBIJA

Podrška učenicima romske nacionalnosti u prevazilaženju posledica pandemije COVID-19 u obrazovanju – Faza II

  • Autor: Milena Reljić
  • Datum: 30 Jul 2021
  • Podeli:
  • Podeli:
  • Podeli:

Traži

UVOD I CILJ ISTRAŽIVANJA

Sprovedeno istražvanje u osnovnim školama kao deo projekta pod nazivom „ Podrška učenicima romske nacionalnosti u prevazilaženju posledica pandemije COVID-19 u obrazovanju. Faza II“uz finansijsku podršku Romskog obrazovnog Fonda. Vreme realizacije projekta za osnovne škole: 26. april - 30. jun 2021.

Cilj projekta je da 265 učenika u 8 osnovnih škola širom Srbije dobiju dodatnu podršku kroz organizovanje dodatnih časova za učenike koji su imali poteškoća tokom pandemije jer su bili bez pametnog uređaja kada se nastava odvijala online. S tim u vezi učenicima su obezbeđeni dodatni časovi iz predmeta sa kojima su imali poteškoća kao I iz predmeta za pripremu završnog maturskog ispita, tableti I školski pribor. Ideja   ovog istraživanja je da se uz pomoć kvalitativnog istraživanja dođe do pokazatelja da li je projekat imao efekta I da li je došlo do određenih promena kod učenika.

Istraživanje je sprovedeno u 8 osnovnih škola sa učenicima  V i VIII razreda. U istraživanju je učestvovalo 121 učenik V razreda i 144 učenika  VIII razreda.

 

Tabela br. 1 - Instrument br. 1

Naziv škole

Broj učenika V razreda

Broj učenika VIII razreda

Broj devojčica

Broj dečaka

Prosečna ocena učenika

Prosečni broj izostanaka po razredu u školi

Stopa osipanja

Bogojevo – OŠ “Jožef Atila”

9

9

6

12

2,55

81,29

0%

Bor – OŠ “Sveti Sava”

14

10

8

16

1,2

35

1%

Doljevac – OŠ “Vuk Karadžić”

28

26

28

26

2,0

55,25

9,3%

Smederevo – OŠ “ J.J. Zmaj”

25

25

17

33

2,21

96,36

2%

Smederevo – OŠ “ D. J. Cvijić”

9

14

11

12

2,35

58,23

0%

Pirot – OŠ “Vuk Karadžić”

17

31

20

28

1,88

64,5

1%

Pirot “Osmi septembar”

6

14

11

9

2,65

55

0%

Vladičin Han– OŠ “Branko Radičević”

13

15

17

11

1,43

97,5

1,9%

Ukupno

121

144

118

147

2,03

67,89

2%

 

Projektom je obuhvaćeno 8 osnovnih škola sa učenicima V i VIII razreda  i to,   121 učenika V razreda i 144 učenika VIII razreda. Broj devojčica koji učestvuje u projektu iznosi 118, dok je broj dečaka 147. Prosečna ocena učenika u drugom polugođu 2021. godine iznosi 2.03, međutim vidno je niska prosečna ocena u pohađanim predmetima koja iznosi 1,2 zabeležena je u Boru, dok je najviša prosečna ocena 2,65 zabeležena u Pirotu u školi „Osmi septembar“. Prosečan broj izostanaka učenika iznosi 67,89, dok je najmanji broj izostanaka od 35 zabeležen u Boru.

 Škole u Smederevu, Pirotu i Bogojevu ne beleži osipanje u poslednje tri godine kada su u pitanju škole OŠ “ D. J. Cvijić“, “Osmi septembar” i OŠ “Jožef Atila”. Stopa osipanja učenika u poslednje tri godine bila je najveća u Doljevcu sa 9,3% gde je primetno osipanje veće u VIII razredu. 

 

 

 

Broj učenika V razreda: 121

Broj učenika VIII razreda: 144

 

 

 

Broj devojčica koji učestvuje u projektu iznosi 118 (45%), dok je broj dečaka 147 (55%).

 

 

 

 

 

 

U Smederevu, Pirotu i Bogojevu se ne beleži osipanje u poslednje tri godine kada su u pitanju škole OŠ “ D. J. Cvijić“, “Osmi septembar” i OŠ “Jožef Atila”. Takođe što se stope osipanja tiče škola u Doljevcu beleži u poslednje tri godine oko 9,3%, gde je primetno osipanje veće u VIII razredu. 

 

 

 

 

Tabela br. 2 - Instrument br. 2 I 3

Naziv škole

Br. učenika koji je pohađao dodatnu nastavu

Predmeti koje su učenici pohađali

Redovnost pohađanja dodatne nastave

Br. učenika koji je savladao program dodatne nastave

V razred

VIII razred

Bogojevo – OŠ “Jožef Atila”

18

Srpski jezik i Matematika

Srpski jezik i Matematika

86%

12

Bor – OŠ “Sveti Sava”

24

Sprksi jezik i Matematika

Sprski, Matematika i Hemija

85%

21

Doljevac – OŠ “Vuk Karadžić”

54

Matematika i Geografija

Matematika, Hemija, Fizika i Geografija

80%

54

Smederevo – OŠ “ J.J. Zmaj”

50

Sprksi jezik, Matematika i Engleski jezik

Srpski jezik, Matematika,         Istorija, Geografija, Hemija, Biologija i Fizika

76%

48

Smederevo – OŠ “ D. J. Cvijić”

23

Sprski jezik, Matematika, Istorija, Biologija, Geografija i Informatika i računarstvo

Sprski jezik, Matematika, Istorija, Biologija, Geografija, Hemija i Profesionalna orijentacija

89,5%

22

Pirot – OŠ “Vuk Karadžić”

48

Srpski jezik, Matematika, Francuski jezik, Engleski jezik, Istorija i Geografija

Matematika, Srpski jezik, Engleski jezik, Francuski jezik, Italijanski jezik , Geografija, Istorija, Hemija i Fizika

80%

47

Pirot “Osmi septembar”

20

Sprski jezik, Matematika, Engleski jezik i Francuski jezik

Sprski jezik, Matematika, Istorija, Biologija, Geografija i Hemija

90%

18

Vladičin Han– OŠ “Branko Radičević”

28

Sprski jezik, Matematika i Istorija

Sprski jezik, Matematika i Istorija

77,5%

28

Ukupno

265

8 predmeta

12 predmeta

Prosek: 83%

250

 

U okviru projekta ukupno je obuhvaćeno 265 učenika romske nacionalnosti. Realizovana je dodatna iz sledećih predmeta Srpski jezik, Matematika, Informatika, Engleski jezik, Francuski jezik, Biologija, Fizika, Hemija, Geografija, Istorija, Italijanski jezik i Profesionalna orijentacija. U 6 od 8 škola su učenici redovno (više od 80%) pohađali dodatnu nastavu. Prosečna redovnost pohađanja nastave iznosi 83%. Ukupan broj učenika koji je savladao planirano gradivo iznosi 250.

 

 U okviru projekta nazivom „ Podrška učenicima romske nacionalnosti u prevazilaženju posledica pandemije COVID-19 u obrazovanju – Faza II” realizovana je dodatna  nastava iz sledećih predmeta Srpski jezik, Matematika, Informatika, Engleski jezik, Francuski jezik, Biologija, Fizika, Hemija, Geografija, Istorija, Italijanski jezik i Profesionalna orijentacija. Izbor ovih predmeta nastao je kao rezultat razgovora sa nastavnicima, socijalnim radnicima I pedagozima škole. Cilj sprovođenja dodatne nastave je da učenici koji imaju poteškoća u razumevanju gradiva koje su propustili tokom pandemije, nadoknade dodatnim časovima iz predmeta sa kojima imaju veće poteškoće. Dodatni časovi su u 8 škola realizovani u učionicama škole uz sve preporuke Ministarstva zadravlja I pridržavanje epidemioloških mera. Čas je trajao 45 minuta. Sami nastavni planovi kreirani su od strane škole i individualno su kreirani za svakog učenika.

 

REDOVNOST POHAĐANJA LETNJE NASTAVE                                                                                                                                                                 

 

 

U 6 od 8 škola su učenici redovno (više od 80%) pohađali dodatnu nastavu. Prosečna redovnost pohađanja nastave iznosi 83%. U Pirotu redovnost učenika iznosi 90%, dok je u Smederevu 89,5 %.

 

 

 

 

Tabela br. 3 Instrument broj 2 i 3

Naziv škole

Teškoće sa predmetima

Zapažanja nastavnika (sa  dodatne  nastave)

Bogojevo – OŠ “Jožef Atila”

  • obavljanje osnovnih matematičkih funkcija i zadataka,
  • problem sa osnovnim računskim operacijama na skupu prirodnih brojeva,
  • problem pri računanju sa racionalnim brojevima I pri memorrisanju geometrijskih formula,
  • učenici ne prepoznaju vrste reči i otežano sastavljaju rečenicu.

 

iz grupnih izveštaja učenika možemo zaključiti da je došlo do znatnih promena u predmetima sa Kojima su učenici imali poteškoća, što je učenicima nedostajalo kako bi nastavili prema redovnom školskom planu nastave.

Bor – OŠ “Sveti Sava”

  • teškoće prilikom pismenog računanja, prisećanje činjenica iz dugoročnog pamćenja (tablica množenja I deljenja),
  • poteškoće se javljaju kod čitanja i razumevanja pročitanog jer većina učenika bolje barata latinicom, za razliku od ćirilice. Što se tiče usvajanja gradiva vezanog za gramatiku, potrebno je više vremena za razlikovanje i razumevanje pojedinih pojmova.

 

svi ishodi su realizovani u zadovoljavajućoj meri, primetno je od strane nastavnika da su učenici  osposobljeni za lakše uključivanje u nastavu naredne školske godine.

Doljevac – OŠ “Vuk Karadžić”

  • u definisanju pojmova u geografiji,
  • snalaženju na geografskoj karti sveta,
  • slabo predznanje iz matematike i srpskog jezika,
  • mešanje latiničnog I ćiriličnog pisma.

rad u sto manjim grupama omogućava nastavniku da više vremena posveti pojedinačno učeniku. Primećen je napredak učenika, kako u usmenom delu tako i na snalaženju na karti sveta. Ovaj vid nastave se pokazao delotvornim.

Smederevo – OŠ “ J.J. Zmaj”

rad sa manjom grupom učenika povećao je efikasnost nastave i učenja, učenici su zadovoljni, stekli su pored znanja i dodatno samopouzdanje i podigli komunikacijske veštine. Učenici su iskoristili ove časove da pitaju sve što im nije bilo jasno, imaju veću slobodu za to u manjoj grupi učenika, pokazali su zainteresovanost i motivisanost za rad.

Smederevo – OŠ “ D. J. Cvijić”

  • teško pamćenje tablice množenja, brzo zaboravljanje sabiranja i oduzimanja razlomaka,
  • nerazlikovanje vrste reči i neprepoznavanje osnovnih rečeničnih članova

Učenici 5. razreda su veoma rado pohađali dodatne časove. Svi nastavnici uključeni u projekat dele sledeće mišljenje:

- dobit za učenike je velika, učenici su napredovali i stekli nova znanja i veštine, odnos prema nastavniku i predmetu je iz ugla učenika promenjena u pozitivnom smeru jer su shvatili da ništa nije teško ako se potrude, nastavnici su imali priliku da sa učenicima individualno rade i da upoznaju njihove jače strane kao i  da se dodatno zbliže  i razumeju, većina učenika stekla je dodatno samopouzdanje i želju za napredovanjem, svi učenici su sa uspehom završili razred, većina učenika nema dovoljno samopouzdanja i brzo odustaje, gde smo stavili akcenat na posebno pružanje u tom smislu.

Pirot – OŠ “Vuk Karadžić”

  • obavljanje osnovnih matematičkih funkcija i zadataka,
  • problem sa osnovnim računskim operacijama na skupu prirodnih brojeva,
  • problem pri računanju sa racionalnim brojevima I pri memorrisanju geometrijskih formula.

Veći deo učenika je redovno pohađao časove dodatne podrške i nije bilo većih problema u savladavanju obrazovnih ciljeva. Učenicima je potrebno više motivisanosti za bolje rezultate, kao I ukazivanje na značaj redovnosti pohađanja nastave I značaja obrazovanja Nastavnici su pojedine učenike bolje upoznali na časovima dodatne podrške, ohrabrili ih da se vise angažuju na redovnoj nastavi.

Pirot “Osmi septembar”

  • tablica mnozenja, sabiranje, oduzimanje I mnozenje razlomaka I decimalnih brojeva,
  • razumevanje reči I izraza - izgovaranje jednostavnih reči -pravilno pisanje poznate leksike,
  • većina učenika ima poteškoća prilikom savladavanja gradiva srednjeg i naprednog nivoa.

Učenici su redovno pohađali časove dodatne podrške, na časovima su bili aktivni, motivisani I zainteresovani, što je rezultiralo u potpunosti savladanim obrazovnim ishodima iz svih predmeta. Učenicima je pružena dodatna podrška bila od značaja. Postignuta je većina planiranih obrazovnih ishoda iz svih predmeta. Utisak nastavnika je da, kod učenika koji nisu u potpunosti savladali planirani program, osnovni razlog leži u neredovnom pohađanju časova dodatne podrške

Vladičin Han– OŠ “Branko Radičević”

  • teškoće sa kojima se učenici susreću su nepoznavanje prednosti računskih operacija,
  • nepoznavanje pravila deljivosti brojeva,
  • nerazumevanje pročitanog i nerazlikovanje vrste reči.

Učenici  su aktivno učestvovali u nastavi, sarađivali, postepeno prevazilazili poteškoće u učenju, bili su motivisani za rad, aktivni u praćenju nastave, redovno pohađali nastavu. Postavljali su konstruktivna pitanja, zainteresovanost je bila na nivou na šta je moguće uticala i blizina završnog ispita.

Značajne teškoće sa predmetima povezane su sa definisanjem pojmova kod učenika V razreda zbog prelaska na onlajn nastavu mere podrške i planirane aktivnosti nisu adekvatno sprovedene od strane škole, učenici su dobijali šatmpani materijal i manji broj se uključivao u onlajn nastavu, dok su teškoće kod učenika VIII razreda bili  kompleksni zadaci. Učenici  sa dodatnom nastavom su bili u mogućnosti da samostalno urade zadatke na kojima su pre početka dodatne nastave nailazili na poteškoće. Dodatna nastava je omogućila individualizovaniji pristup svakom učeniku što je dovelo do znatnih rezultata u znanju samih učenika. Takođe, dat je doprinos lakšem uključivanju u redovan nastavni proces. Nastavni planovi za učenike  škole se sastojao upravo od toga da targetira zadatke i fokusira se na njihivo usvajanje kroz individualizovaniji pristup učeniku. Za dva meseca rada učenici su uspeli da savladaju deo gradiva koji im je nedostajao kao i da se pripreme za završni ispit učenici VIII razreda, dok su učenici V razreda bili u mogućnosti da se pripreme za narednu školsku godinu i sa uspehom završe V razred.

Prema zpažanjima nastavnika učenici V razreda su veoma rado pohađali dodatne časove. Svi nastavnici uključeni u projekat dele sledeće mišljenje, a to je da je dobit za učenike velika, učenici su napredovali i stekli nova znanja i veštine, odnos prema nastavniku i predmetu je iz ugla učenika promenjena u pozitivnom smeru jer su bili otvoreniji i sigurniji u sebe da učestvuju na časovima, nastavnici su imali priliku da sa učenicima individualno rade i da upoznaju njihove jače strane kao i  da se dodatno zbliže  i razumeju što je dovelo do toga da većina učenika stekne dodatno samopouzdanje i želju za napredovanjem. Učenicima je bilo potrebno više motivisanosti za bolje rezultate, kao I ukazivanje na značaj redovnosti pohađanja nastave, nastavnici su pojedine učenike bolje upoznali na časovima dodatne podrške i ohrabrili ih da se više angažuju na redovnoj nastavi.

USPEH UČENIKA

Pored praćenja redovnosti, pohađanja dodatne nastave i savladavanja gradiva, pratili smo i uspeh učenika pre uticaja samog projekta i pružanje dodatne podrške u vidu pametnih uređaja, interenta, školskog pribora i dodatne nastave, i nakon delovanja.

Naziv škole

Prosečna ocena učenika

Pre test

Post test VIII razred (poeni na završnom ispitu)

 

 

 

Bogojevo – OŠ “Jožef Atila”

2,55

8,5

Bor – OŠ “Sveti Sava”

1,2

11,91

Doljevac – OŠ “Vuk Karadžić”

2,0

11,02

Smederevo – OŠ “ J.J. Zmaj”

2,21

8,49

Smederevo – OŠ “ D. J. Cvijić”

2,35

16,17

Pirot – OŠ “Vuk Karadžić”

1,88

13,21

Pirot “Osmi septembar”

2,65

15,12

Vladičin Han– OŠ “Branko Radičević”

1,43

15,47

Tabela br. 4 Uspeh učenika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iz prikazanih podataka možemo uvideti da je došlo do poboljšanja uspeha usled uticaja projekata u školi. O prosečanom broju bodova koji su učenici ostvarili na maloj maturi nam govori prva analiza završnog ispita koja je pokazala da se u odnosu na prethodne školske godine uočava blagi porast postignuća na sva tri testa završnog ispita za učenike osmog razreda osnovne škola koji iznosi 13,46 poena za sva tri test na nivou cele Srbije. Ono što možemo primetiti je da je projekat do te mere pomogao učenicima kroz dodatnu podršku da u određenim školama postignu ne samo prosečan broj poena na završnom ispitu, već i veći broj poena od proseka koji važi na nivou cele Srbije, primeri su škola u Smederevu “Dr Jovan Cvijić”, Pirotu “Osmi septembar” i Vladičinom Hanu škola “Branko Radičević”. Iz prikazanih podataka možemo uočiti značajano veći broj bodova na završnom ispitu koji su studenti dobili, uzimajući u obzir da je pre obrazovne podrške njihov uspeh bio na nižem nivou. Projektom su studenti imali priliku da rade na onim predmetima sa kojima su imali poteškoća, ali i niže ocene, do te mere da su imali izvan proseka bodove na završnom ispitu pri poređenju podataka na nivou cele Srbije.

REZULTATI MENTORSKIH IZVEŠTAJA I ZAKLJUČAK

Kroz istraživanje i sumiranje utisaka, kroz razgovor sa roditeljima, nastavnicima i pedagoško-psihološkom službom koje su tokom nastave pratile napredak svakog učenika posebno, ali i kroz praćenje celokupnog napretka koji su romski učenici ostvarili, zaključili smo da su deca ostvarila veliki uspeh. Učenici  bolje razumeju gradivo iz svih predmeta, a poseban napredak vidljiv je iz predmeta kao što su Matematika, Srpski jezik, Geografija i Hemija, za koje pretpostavljamo da je potreban individualni pristup i više vremena za vežbu. Učenici su pokazali veće interesovanje za nastavu što se ogleda u njihovoj redovnosti prilikom pohađanja dodatne nastave, što ranije nije bio slučaj, u 6 od 8 škola su učenici redovno (više od 80%) pohađali dodatnu nastavu.

Još jedan pozitivan rezultat sprovođenja dodatne nastave je i bolji kontakt i saradnja koju su nastavnici ostvarili sa učenicima. Nastavnici su imali priliku da bolje razumeju potrebe učenika, kao i više vremena da posvete za individualni pristup svakom učeniku. Kao proizvod toga vidimo veću otvorenost dece prema nastavnicima, veće poverenje koje učenici imaju u nastavnike, a nastavnici su posebno istakli činjenicu da su učenici  napredovali i stekli nova znanja i veštine, odnos prema nastavniku i predmetu je iz ugla učenika promenjen u pozitivnom smeru jer su bili otvoreniji i sigurniji u sebe da učestvuju na časovima, nastavnici su imali priliku da sa učenicima individualno rade i da upoznaju njihove jače strane kao i  da se dodatno zbliže  i razumeju što je dovelo do toga da većina učenika stekne dodatno samopouzdanje i želju za napredovanjem.

Kako saradnici koji su bili u stalnoj komunikaciji sa učenicima i roditeljima na terenu iz pokreta Opre Roma Srbija navode da je dodatna nastava  bila od naročite pomoći kako učenicima VIII razreda kao priprema za polaganje male mature, tako i učenicima V razreda za nadoknadu propuštenog gradiva tokom pandemije. Učencima je od izuzetnog značanja bilo to što su u svakom trenutku mogli da dobiju pomoć oko upisa u srednju školu.

“U razgovoru sa svakim učenikom VIII razreda romske nacionalnosti, probudili smo motivisanost za dalje školovanje”. – navodi aktivista iz pokreta ORS.

Učenicima V razreda je dodatna nastava pomogla kako bi popravili opšti uspeh na kraju školske godine. Dodatna nastava ima veliku ulogu za učenike V razreda, jer oni sada imaju nove nastavnike I drugove, pa im je potrebno I veće prilagođavanje u periodu tranzicije. Kroz razgovor sa nastavnicima, došlo je do uvida da su učenici pokazali izuzetnu zainteresovanost za pohađanje dopunske I dodatne nastave što je dovelo do  odličnih rezultata na redovnim časovima, što nastavnici smatraju da je rezultat upravo dopunske nastave. Što se tiče učenika VIII razreda, imali su prilike da se upoznaju sa informacijama od važnosti koje su vezane za upis srednje škole. Učenici imaju znanja I sigurnost u to koju će školu upisati, a pripremna nastava im dosta pomaže, jer mnogi od njih nemaju mogućnost da plaćaju dodatnu nastavu van škole.

Kroz razgovor sa roditeljima  saradnici su zaključili da učenici i kod kuće samostalno i redovno rade domaće zadatke, razgovaraju o školi sa pozitivnim stavom, upućuju svoje roditelje u aktivnosti koje škola organizuje, pa su i roditelji zbog toga pokazali veće interesovanje za saradnju sa stručnim osobljem škole kada je reč o roditeljskim i individualnim sastancima.